

Veelgestelde vragen
Met betrekking tot ons Huis
Zoek je meer informatie over vrijwilliger worden, wil je meer weten over doneren aan het Kinderfonds,
of verblijf je binnenkort in een Huis? Kijk hieronder of je antwoord op je vragen vindt.
Zijn er nog andere Huizen gepland in België?
Tot op heden zijn er geen plannen voor de bouw van meer Ronald McDonald Huizen in België.
Hoeveel kostte de bouw van het Ronald McDonald Huis in Jette?
De bouw van het Ronald McDonald Huis in Jette kostte 2,2 miljoen euro. Na de opening zal het Huis jaarlijks tussen de 220.000 en de 250.000 euro vaste kosten hebben, zoals elektriciteit, verwarming, water, het salaris van de huismanager, enzovoort. Daarenboven blijven wij vanzelfsprekend ook het project "Geef om een glimlach" financieren.
Wat is de taak van de huismanager?
De huismanager staat in voor het reilen en zeilen van het huis en werkt nauw samen met het ziekenhuis. De huismanager is eveneens verantwoordelijk voor het inzamelen van fondsen.
Hoe worden de fondsen voor het Ronald McDonald Huis verzameld?
Elk jaar worden er tijdens de herfstvakantie objecten verkocht om de vzw te steunen. De opbrengst hiervan gaat, samen met de donaties, integraal naar het Kinderfonds. Rond dezelfde periode
schenken de franchisenemers van de Belgische McDonald’s restaurants 1€ per verkochte Big Mac aan de vzw. Daarnaast wordt er ook het hele jaar door geld ingezameld via spaarpotten die in de
McDonald’s restaurants staan en via verschillende acties die binnen of buiten de restaurants worden georganiseerd.
Komen de ziekenfondsen tussen in de terugbetaling van de verblijfskosten?
Er is voorlopig jammer genoeg geen tussenkomst.
Hoeveel kamers zijn er en gaan jullie het huis nog uitbreiden?
Het huis telt 10 familiekamers en dit aantal blijkt op dit moment, op basis van studies die we gevoerd hebben, voldoende. Indien dit in de toekomst onvoldoende blijkt, zullen we de
mogelijkheid tot meer kamers overwegen. Het Huis werd zodanig gebouwd dat extra kamers gerealiseerd kunnen worden door er een verdieping bovenop te bouwen.
Is het mogelijk om een kamer te reserveren?
Neen, dat is jammer genoeg niet mogelijk. Het ziekenhuis bepaalt welke families in aanmerking komen voor een verblijf in het Ronald McDonald Huis. Zij nemen vervolgens contact op met het
Ronald McDonald Huis om de beschikbaarheid te bekijken. Afhankelijk hiervan kunnen de families al dan niet terecht in het Huis.
Hoeveel kost het verblijf?
De kost van het verblijf is 15 euro/nacht. De werkelijke kosten van een overnachting liggen uiteraard veel hoger maar het verschil wordt betaald door donateurs en sponsoren. Door een
kleine eigen bijdrage aan gasten te vragen, kunnen er zo veel mogelijk ouders en zieke kinderen dicht bij elkaar zijn. Voor ouders die het financieel moeilijk hebben, kan het huis deze
kost op zich nemen in overleg met de sociale dienst van het ziekenhuis.
Zijn huisdieren toegelaten?
Samenwonen met andere families houdt in dat ruimtes gedeeld worden. Hierdoor zijn huisdieren jammer genoeg niet toegestaan. Patiënten die hun huisdier willen zien, kunnen dit wel in
Villa Samson, vlak naast het Huis. Ze bespreken dit ook best via de afdeling waar ze
zijn opgenomen. Hulpdieren zijn daarentegen vanzelfsprekend welkom.
Moet mijn ziek kindje op een bepaalde afdeling liggen?
Elk langdurig gehospitaliseerd kind heeft het recht, en vooral de nood, om zijn familie dagelijks te zien. Dat is de reden waarom dit Huis alle families verwelkomt, ongeacht de afdeling
waarop het kind ligt.
Als mijn kind in een ander ziekenhuis verblijft, maar er toch bedden vrij zijn in het Huis, kan mijn familie er dan ook logeren?
Indien er kamers beschikbaar zijn, zijn ouders van kinderen die in andere ziekenhuizen verblijven uiteraard ook welkom.
Is het mogelijk een fiscaal attest te ontvangen bij een gift vanaf €40?
Dat is inderdaad mogelijk, en in 2020 bedraagt de fiscale aftrekbaarheid geen 45% maar 60%.